"Zeven doden en tot dusver een inhaler, bloemen en een vis als moordwapens. Waar is de goeie ouwe tijd gebleven dat mensen het fatsoen hadden om gewoon naar iemand toe te lopen en hem overhoop te schieten?"
Welkom in de wereld van rechercheur William Oliver Layton Fawkes, roepnaam Wolf, en zijn kompanen Emily Baxter, die de babysitter is van de van Fraude geleende Edmund Edmunds. Wolf is net terug aan het na een psychisch wat mindere periode. Er is een lijk gevonden, en wat voor een: samengesteld uit de ledematen van zes overledenen (zwart been aan witte romp?), kunstig geëxposeerd en met een vinger wijzend naar Wolfs flat. En dat niet alleen. Er komt ook een lijstje van zeven op het oog willekeurige mensen die op bepaalde data vermoord zullen worden. Zes doden en nog zeven te gaan? en Wolf is de laatste op de lijst. Hoeveel uitdaging meer heeft een politieman nog nodig, zou je denken. Maar er is meer. Alle aanwijzingen die men mondjesmaat vindt leiden (in)direct naar een zaak waarin Wolf zich gruwelijk heeft vergaloppeerd en die hem zijn huwelijk met een kostte. Zijn ex is verslaggeefster en hijgt hem - duidelijk voorzien van inside-information - in zijn nek. En in tussen tikt de Doodsklok: zijn de slachtoffers te redden en de dader te stoppen en te pakken?
Veel geblaas en gedoe voor publicatie om een boek -
Ragdoll is ook nog eens een debuut - wekt veelal (te) hoge verwachtingen die vaker niet dan wèl worden ingevuld. Cole's eerste thriller valt in die laatste categorie; de loftuitingen zijn terecht, meer dan terecht. Cole (1983) werkte als ambulance-broeder maar zijn uitgever omschrijft hem na één boek al als nieuw thriller-fenomeen. Dat is kort door de bocht, maar
Ragdoll is een droomdebuut en niet voor niets aan dertig landen verkocht, net als de film- en tv-rechten. Wolf krijgt te maken met een bizarre zaak, natuurlijk. Maar dat maakt het nog geen sterk verhaal. Dat doet Cole door de personages, hun onderlinge relaties (de relatie tussen Wolf en Baxter lijkt wel wat op die van Cormoran
Strike en Robin Ellacott in de boeken van Robert Galbraith / JK Rowling), de inventieve plot ("Faustisch alibi"!), de spanning, de vaart en de schrijfstijl, maar ook het toefje droge humor. Een feest om te lezen. Zo kan het dus ook. Maar bovenal: lijk van het jaar.