‘Dagen van schaamte’ is de nieuwste thriller van de Nederlandse Henning Mankell: Lieneke Dijkzeul, auteur van ‘De geur van regen’, ‘Wat overblijft’ en ‘Als padden schreeuwen’. ‘Dagen van schaamte’ is een verhaal over onmacht en eenzaamheid, vol psychologische spanning. Pieter Elting is een geslaagd man: glanzende carrière, groot huis, dure auto. Dan slaat het noodlot toe: op klaarlichte dag wordt hij ontvoerd en vervolgens opgesloten in een lege kamer. Hoewel hij ervan overtuigd is dat hij daar nooit eerder is geweest, komt de plek hem toch bekend voor. Maar waarom is hij hier? Zijn ontvoerders geven hem geen verklaring. Integendeel, hij krijgt de opdracht er zelf achter te komen. Als hem ten slotte de schrijnende reden duidelijk wordt, bekent hij schuld, maar alleen om zijn leven te redden. De boeken van Lieneke Dijkzeul werden genomineerd voor diverse prijzen, waaronder de Gouden Strop en de Diamanten Kogel.
Titel | Dagen van schaamte |
Auteur(s) | Lieneke Dijkzeul, Lieneke Dijkzeul |
ISBN | 9789026337154 |
Afmetingen | 215x136x21 mm |
Aantal pagina's | 254 |
Uitgever | Ambo|Anthos |
Taal | Nederlands; Vlaams |
Levertijd | Niet meer leverbaar |
Prijs | € 19.99 |
Bindwijze | Paperback |
Gewicht | 335 gram |
Onmacht
Geschreven op zondag 8 januari 2017 door Jos van Cann
Onmacht. Daar draait het om in Dagen van schaamte van Lieneke Dijkzeul. Voor haar zes politieromans rond inspecteur Paul Vegter ontving ze nominaties voor verschillende prijzen, maar deze keer blijft de politieman thuis. In haar eerste standalone wordt zorgmanager Pieter Elting op klaarlichte dag ontvoerd door een man en een vrouw. Maar hij weet niet waarom en is zich van geen kwaad bewust en de ontvoerders geven geen sjoege. Het eerste deel van het verhaal neemt Dijkzeul de lezer mee in de vernederende nachtmerrie waarin hij is geraakt. Het tweede deel is geschreven vanuit de dader(s) en laat zien dat ook zij worstelen met onmacht. De vraag of hun oplossing ook de oplossing is voor dit maatschappelijke probleem (vaag, anders spoiler) blijft de vraag die de auteur ook netjes openlaat.
Het relaas van een psychologisch machtsspelletje zou je Dagen van schaamte kunnen noemen. Beklemmend omdat je ook als lezer in eerste instantie geen informatie krijgt over het waarom van deze actie. Als dit dan toch gebeurt, heeft Dijkzeul daar een fraaie vorm voor gevonden. Die spanning wordt wat onevenwichtig opgebouwd en het einde is daar eigenlijk niet mee in verhouding. Dat is jammer want het verhaal verdient beter. Dijkzeul zet een groot maatschappelijk thema op een originele manier op de kaart, dat wel.