De wegen van actrice Louise Bergmans, haar puberdochter Merel en autodief Titus Troost kruisen elkaar in de zomervakantie, bij een parkeerplaats langs de snelweg naar het zuiden. Wat bij een eenmalige confrontatie had moeten blijven, ontaardt door een reeks van onbezonnen beslissingen in een bizarre roadtrip door Toscane.
Louise ziet zich geconfronteerd met de grootste angst van iedere ouder: de plotselinge verdwijning van haar kind. Titus, die niet voor niets een kluizenaarsbestaan heeft verkozen, zit opgezadeld met een opstandig wezen dat binnen de kortste keren het deksel van zijn beerput weet los te peuteren. Merel maakt de balans van haar jonge leven op, en besluit de situatie te benutten om in sneltreinvaart volwassen te worden. Ondertussen trachten de drie hoofdrolspelers op hun eigen manier grip te krijgen op de nieuwe realiteit die zich aan hen voordoet. Dankzij onjuiste aannames en dwaze logica kiezen alle drie voor dezelfde richting: de verkeerde.
De bijvangst is even spannend als humoristisch, even absurd als realistisch, en bovenal even schokkend als ontroerend.
Titel | De bijvangst |
Auteur(s) | Wanda Bommer |
ISBN | 9789038898544 |
Is vervangen door ISBN | 9789038800509 |
Afmetingen | 213x134x26 mm |
Aantal pagina's | 304 |
Uitgever | Nijgh & Van Ditmar |
Taal | Nederlands; Vlaams |
Levertijd | Niet meer leverbaar |
Prijs | € 18.50 |
Bindwijze | Paperback |
Gewicht | 375 gram |
Verrassend, ontroerend en humoristisch
Geschreven op dinsdag 29 april 2014 door Lynn Jongen
Dit boek heeft mij blij verrast. Het is een grappige, tegelijk ontroerende, thrillerachtige roman. Deze combinatie en de verschillende perspectieven in het verhaal konden mij zeer goed bekoren.
De bijvangst gaat over bekende actrice Louise en haar puberdochter Merel, die "per ongeluk" ontvoerd wordt door autodief Titus Troost. De moeizame relatie tussen moeder en dochter en het turbulente en pijnlijke verleden van Titus vormen de achtergrond voor dit mooie thriller-achtige verhaal. De ietwat bizarre acties en tegen-acties van deze drie hoofdpersonen worden begrijpelijk en realisitisch gemaakt, doordat het verhaal vanuit drie perspectieven word verteld. Afwisselend beleef je dit boeiende verhaal vanuit Louises, Merels en Titus's gezichtspunt.
De schrijfstijl, de verschillende perspectieven (waarbij bijvoorbeeld Merels stukken erg "puberachtig" verteld worden) en het feit dit boek fascineerd, ontroerd en op een luchtige, vrij humoristische, manier geschreven is maakt het een aanrader zowel young-adults als volwassenen. Lezen dus!