Voor snel contact bel: 046 - 452 8100 of mail: info@boekhandelkrings.nl 

De messias

Julian Winter

prijs: € 19.95

352 pagina's, Paperback

ISBN: 9789044627466


Dit artikel kan helaas niet besteld worden.

Wanneer de Nederlandse houtdeskundige Emma Faber als kersverse hoogleraar in Berlijn een onderzoeksopdracht voor de datering van een viool aanneemt, stapt ze ongeweten een wereld binnen waar hebzucht en machtswellust regeren. Liefde voor eeuwige schoonheid, geloof in wetenschappelijke objectiviteit en bewondering voor genieën blijken gefundeerd op leugens en bedrog, vervalsingen en fraude. In haar zinderende zoektocht naar de waarheid ontdekt ze dat het mantra van de moderne wetenschap, 'meten is weten', geen oplossing biedt. Haar tocht voert haar naar Genève, Oxford en Los Angeles, maar ook terug naar haar streng religieuze opvoeding in Amsterdam. Het verhaal van Emma is exemplarisch voor de verwarring van de 'moderne mens in deze moderne tijd', maar uit de geschiedenis van Stradivarius en zijn opvolgers, nauw vervlochten met haar lotgevallen, blijkt dat er al die eeuwen weinig is veranderd. De tijd tussen het 'Genie uit Cremona' en Emma wemelt van criminele mecenassen, frauderende connaisseurs en zwendelende vaklui. De Messias is een historische kijkdoos, een duizelingwekkende reis door tijd en ruimte, razend spannend en tegelijk onthutsend. Julian Winter is de schrijversnaam voor Wiljan van den Akker en Esther Jansma, die met De Messias hun eerste gezamenlijke roman publiceren. Eerder vertaalden ze samen gedichten van de Amerikaanse dichter Mark Strand. Esther Jansma (1958) wordt beschouwd als een van de belangrijkste dichters van dit moment. Ze ontving onder andere de VSB Poëzieprijs, de Roland Holstprijs en C.C.S Crone Prijs. In het dagelijks leven is zij als houtarcheoloog verbonden aan de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed en als bijzonder hoogleraar aan de Universiteit Utrecht. Wiljan van den Akker (1954) publiceerde poëziebundels, waarvoor hij de C. Buddingh' Prijs ontving. In zijn dagelijks leven is hij als hoogleraar verbonden aan de Universiteit Utrecht, en was hij decaan van de Faculteit Geesteswetenschappen. 'Cari amici.' Een man in een roomwit pak was bij de musici gaan staan. Grijs, halflang haar omlijstte zijn opgewonden gezicht en op zijn revers prijkte een opzichtige onderscheiding. 'Welkom, dierbare vrienden van de muziek. Het is mij een eer u vanavond een meer dan exclusieve ervaring te kunnen aanbieden. Vier instrumenten van Antonio Stradivari, allemaal in de virtuoze handen van deze jonge talenten. Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik geen liefhebber van de moderne wetenschap ben. Maar niemand, zelfs ik niet, zou durven beweren dat diezelfde wetenschap geen enkele rol kan spelen in dit heilige domein waar het genie van de kunstenaar regeert. Dames en heren, tot mijn vreugde kan ik u onthullen dat er sinds kort ook wetenschappelijk bewijs is geleverd dat dit kwartet daadwerkelijk van de hand van de meester uit Cremona is. Professor Faber, als u even gaat staan, dan kunt ook ú onze welverdiende complimenten in ontvangst nemen.' Ze had helemaal niets bewezen, aan niemand iets toegeschreven. Ze schudde haar hoofd maar niemand leek het op te merken. Er zat niets anders op dan een kleine buiging te maken.
Wanneer de Nederlandse houtdeskundige Emma Faber als kersverse hoogleraar in Berlijn een onderzoeksopdracht voor de datering van een viool aanneemt, stapt ze ongeweten een wereld binnen waar hebzucht en machtswellust regeren. Liefde voor eeuwige schoonheid, geloof in wetenschappelijke objectiviteit en bewondering voor genieën blijken gefundeerd op leugens en bedrog, vervalsingen en fraude. In haar zinderende zoektocht naar de waarheid ontdekt ze dat het mantra van de moderne wetenschap, 'meten is weten', geen oplossing biedt. Haar tocht voert haar naar Genève, Oxford en Los Angeles, maar ook terug naar haar streng religieuze opvoeding in Amsterdam.
Het verhaal van Emma is exemplarisch voor de verwarring van de 'moderne mens in deze moderne tijd', maar uit de geschiedenis van Stradivarius en zijn opvolgers, nauw vervlochten met haar lotgevallen, blijkt dat er al die eeuwen weinig is veranderd. De tijd tussen het 'Genie uit Cremona' en Emma wemelt van criminele mecenassen, frauderende connaisseurs en zwendelende vaklui.
De Messias is een historische kijkdoos, een duizelingwekkende reis door tijd en ruimte, razend spannend en tegelijk onthutsend.

Julian Winter is de schrijversnaam voor Wiljan van den Akker en Esther Jansma, die met De Messias hun eerste gezamenlijke roman publiceren. Eerder vertaalden ze samen gedichten van de Amerikaanse dichter Mark Strand.

Esther Jansma (1958) wordt beschouwd als een van de belangrijkste dichters van dit moment. Ze ontving onder andere de VSB Poëzieprijs, de Roland Holstprijs en C.C.S Crone Prijs. In het dagelijks leven is zij als houtarcheoloog verbonden aan de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed en als bijzonder hoogleraar aan de Universiteit Utrecht.

Wiljan van den Akker (1954) publiceerde poëziebundels, waarvoor hij de C. Buddingh' Prijs ontving. In zijn dagelijks leven is hij als hoogleraar verbonden aan de Universiteit Utrecht, en was hij decaan van de Faculteit Geesteswetenschappen.

'Cari amici.' Een man in een roomwit pak was bij de musici gaan staan. Grijs, halflang haar omlijstte zijn opgewonden gezicht en op zijn revers prijkte een opzichtige onderscheiding. 'Welkom, dierbare vrienden van de muziek. Het is mij een eer u vanavond een meer dan exclusieve ervaring te kunnen aanbieden. Vier instrumenten van Antonio Stradivari, allemaal in de virtuoze handen van deze jonge talenten.
Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik geen liefhebber
van de moderne wetenschap ben. Maar niemand, zelfs ik niet, zou durven beweren dat diezelfde wetenschap geen enkele rol kan spelen in dit heilige domein waar het genie van de kunstenaar regeert. Dames en heren, tot mijn vreugde kan ik u onthullen dat er sinds kort ook wetenschappelijk bewijs is geleverd dat dit kwartet daadwerkelijk van de hand van de meester uit Cremona is. Professor Faber, als u even gaat staan, dan kunt ook ú onze welverdiende complimenten
in ontvangst nemen.'
Ze had helemaal niets bewezen, aan niemand iets toegeschreven.
Ze schudde haar hoofd maar niemand leek het op te merken. Er zat niets anders op dan een kleine buiging te maken.
TitelDe messias
Auteur(s)Julian Winter, Julian Winter
ISBN9789044627466
Afmetingen213x138x34 mm
Aantal pagina's352
UitgeverPrometheus
TaalNederlands; Vlaams
LevertijdNiet meer leverbaar
Prijs€ 19.95
BindwijzePaperback
Gewicht532 gram

      Een origineel verhaal dat stof tot nadenken geeft

Geschreven op zondag 6 december 2015 door Edwin Lommers

Emma Faber is een Nederlandse houtdeskundige en dateert houten voorwerpen, waaronder violen. Ze is net naar Berlijn verhuisd, waar ze start als hoogleraar. Ze krijgt een opdracht om een viool te dateren. Het lijk een eenvoudige klus, maar Emma haalt zich de woede op haar hals wanneer ze de viool recenter dateert dan altijd is aangenomen en daarmee de echtheid van deze viool betwist. Wat pas na het dateren blijkt, is dat de gedateerde viool ‘De Messias’ is, de meest waardevolle Stradivariusviool. Ze wordt bedreigd en verweten de wetenschap te verkwanselen. Ze laat het er niet bij zitten en gaat op onderzoek uit.

Originele insteek
‘De Messias’ is een origineel verhaal. Waar in menige thriller een moord, verkrachting of een ander misdrijf centraal staat, draait het in dit verhaal om de zwendel rondom ‘s werelds beroemdste viool, ‘De Messias’. Interessant is de vraag die in het boek centraal staat: wie is verantwoordelijk voor de zwendel? Is dat de rijke zakenman die koste wat kost een kwartet van unieke violen wil hebben, of is het ten tijde dat Stradivarius leefde al misgegaan?

Twee verhalen
‘De Messias’ vertelt eigenlijk twee verhalen. Het heden, waarin Emma de viool dateert en de gevolgen hiervan. En er is het levensverhaal van Stradivarius en wat er door de eeuwen heen met de viool gebeurde. Dit laatste wordt verteld aan de hand van telkens andere gebruiksvoorwerpen (zoals een kar of een blouseknoop) die getuige zijn. ‘De Messias’ laat zien dat de geschiedenis gemakkelijk gemanipuleerd wordt. Niet achteraf, maar al tijdens de gebeurtenissen. De mix van heden en verleden zorgt voor een aangename afwisseling, maar het verhaal van de Stradivarius zorgt er, zeker in het begin, voor dat de snelheid uit Emma’s verhaal gehaald wordt.

Platte karakters
De uitwerking van de karakters in het boek is helaas minimaal. Emma’s ex-man Simon wordt geïntroduceerd, is belangrijk in Emma’s leven, maar speelt nauwelijks een rol in het verhaal. Het lijkt hierdoor eerder een introductie voor een vervolg op dit boek. Dit geldt ook voor het geloof van Emma. Haar religieuze opvoeding en de moeizame relatie met haar ouders komen meerdere malen aan bod, maar geven geen toegevoegde waarde aan het verhaal. Wellicht bedoeld om het karakter van Emma mee vorm te geven, maar dit komt dan helaas niet uit de verf.

Verdienstelijk debuut
‘De Messias’ is zonder meer een verdienstelijk debuut van dit schrijversduo (Julian Winter is de schrijversnaam voor Wiljan van den Akker en Esther Jansma). Het verhaal staat en kent voldoende diepgang. Is spannend en origineel. De uitdieping van de karakters had, zoals hierboven beschreven, echt wel beter gekund. Jammer, maar niet onoverkomelijk. Al met al een prima boek dat de lezer stof tot nadenken geeft over de waarde van kunst (wie bepaalt de prijs?) en de echtheid van bepaalde feiten.

 

Voeg een recensie toe »

Recensies

Er zijn nog geen recensies van klanten voor dit boek. Wees de eerste!

Het lijkt er op dat u geen PDF plugin in uw browser heeft. Geen nood, u kunt hier klikken om de pdf te downloaden.