Een volledige, spannende en onthutsende reconstructie *****
Op 4 oktober 1992 stort een Israëlische vrachtjumbo neer in de Amsterdamse Bijlmer, boven op de flats Groeneveen en Klein Kruitberg. Er zijn 43 doden. Al snel wordt het Trouw-journalist Vincent Dekker duidelijk dat de overheid, en vooral de Rijksluchtvaartdienst, veel feiten over de ramp verzwijgt, ontkent of zelfs verdraait. In de vele primeurs die volgen meldt hij hoe Schiphol door watersporters is gewaarschuwd, waarom agenten en brandweerlieden het toestel op plaatsen hebben gezien waar het volgens de RLD niet is geweest, dat de El Al-machine duizenden kilo’s gevaarlijke chemicaliën aan boord had en hoe geheimzinnige mannen in witte pakken de nacht na de ramp veel materiaal ongezien hebben afgevoerd.
Bijlmer-bewoners en hulpverleners krijgen na de ramp gezondheidsklachten. Kamerleden krijgen de onderste steen niet boven. Ook de parlementaire enquête uit 1998-1999 levert geen eenduidig beeld op. In 2017 krijgt Vincent Dekker de verbijsterende notulen van de ministerraadsvergaderingen ten tijde van de ramp onder ogen.
"Going down, going down…" bevat een onthullende reconstructie van de Bijlmerramp, geschreven door de journalist die al dertig jaar boven op de zaak zit.
VINCENT DEKKER (1951) werkte dertig jaar bij TROUW. Blogt nu al tien jaar over duurzame energie. Houdt zich nog altijd bezig met het ontrafelen van alle mysteries rond de Bijlmerramp.
Titel | Going down, going down… |
Auteur(s) | Vincent Dekker |
Ondertitel | Dertig jaar na de Bijlmerramp |
ISBN | 9789462972445 |
Afmetingen | 215x141x22 mm |
Aantal pagina's | 256 |
Uitgever | Uitgeverij De Kring |
Taal | Nederlands; Vlaams |
Levertijd | 2-3 werkdagen |
Prijs | € 19.99 |
Bindwijze | Paperback |
Gewicht | 342 gram |
Een volhouder
Geschreven op donderdag 1 december 2022 door Frank Rongen
Trouw journalist Vincent Dekker heeft zich al 30 jaar lang beziggehouden met de Bijlmerramp uit oktober 1992. Tientallen gesprekken volgden met ooggetuigen, politie en brandweer medewerkers, personeel bij luchtvaartinstanties en inzage in honderden documenten. Onvermoeibaar op zoek naar meer duidelijkheid over de oorzaken en gevolgen van deze fatale noodlanding. Tot op de dag van vandaag worden bepaalde gegevens niet openbaar gemaakt. Waarom willen bepaalde instanties en overheden niet alles prijsgeven?
Een degelijk verslag, dat ook de moeilijkheden en tegenwerking aangeeft die de auteur ondervindt sinds hij begon met zijn onderzoek.
Frank Rongen